COD DE ETICĂ
- DISPOZIȚII GENERALE
Art. 1. Prezentul Cod de Etică este elaborat în baza Art. 10 şi a Art. 16 din Ordinul Ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului nr. 5550 din 2011 privind aprobarea Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Consiliului Naţional de Etică din Învăţământul Preuniversitar, a OMEN nr. 4831 din 2018 pentru aprobarea Codului-cadru de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar și completat cu dispozițiile OUG nr. 57 din 2019 privind Codul administrativ.
Art. 2. Codul de Etică, elaborat de consilierul de etică al Școlii Gimnaziale ,,ÎNVĂȚĂTOR ION MATEESCU”, COMUNA POIANA CÂMPINA, formulează în mod explicit principiile, valorile și normele morale pe care membrii acesteia consimt să le respecte, modalităţile de realizare ale acestora, faptele și acţiunile care constituie încălcări ale conduitei etice, precum și sancţiunile aferente. Codul de Etică, contract moral între profesori, elevi și personal administrativ, contribuie la realizarea coeziunii membrilor comunităţii școlare, la cultivarea încrederii în mediul școlar ca mediu de educaţie și pregătire pentru viață a elevilor, la asigurarea unui climat de competiţie după reguli corecte, la protejarea membrilor comunităţii de comportamente nedrepte cu privire la evaluarea acestora, la protejarea lor faţă de abuzul de putere.
Art. 3. Codul de Etică arată angajamentul conducerii Școlii și al tuturor compartimentelor de a respecta normele eticii din mediul școlar. Aceștia au obligaţia de a aduce acest Cod la cunoștinţa membrilor comunităţii școlare. Codul de Etică este în primul rând un îndreptar, un ghid al comportamentului care sprijină libertatea și autonomia fiecărui membru al comunităţii și cultivă responsabilitatea individuală.
- OBIECTIVE, PRINCIPII ȘI VALORI ALE CONDUITEI ETICE
Art. 4. Respectarea prevederilor prezentului Cod Etic reprezintă o garanţie a creşterii calităţii şi prestigiului învăţământului, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective:
- autodisciplinarea persoanelor responsabile cu instruirea şi educaţia, prin asumarea conţinutului acestui Cod de Etică;
- menţinerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuţiilor şi funcţiilor personalului din cadrul Școlii, responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod special a persoanelor care îndeplinesc funcţia de cadre didactice;
- ameliorarea calitativă a relaţiilor dintre actorii educaţionali;
- reducerea practicilor inadecvate şi/sau imorale ce pot apărea în mediul educaţional;
- creşterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educaţională;
- facilitarea promovării şi manifestării unor valori şi principii aplicabile în mediul şcolar, inserabile şi în spaţiul social;
- sensibilizarea opiniei publice în direcţia susţinerii valorilor educaţiei.
Art. 5. Personalul din cadrul Școlii, responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, trebuie să îşi desfăşoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori şi principii:
- imparţialitate, independenţă şi obiectivitate;
- responsabilitate morală, socială şi profesională;
- integritate morală şi profesională;
- confidenţialitate;
- activitate în interesul public;
- respectarea și promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educației;
- respectarea legislaţiei generale şi a celei specifice domeniului;
- respectarea autonomiei personale;
- onestitate şi corectitudine intelectuală;
- atitudine decentă și echilibrată;
- respect şi toleranţă;
- autoexigenţă în exercitarea profesiei;
- interes şi responsabilitate în raport cu propria formare profesională;
- implicarea în democratizarea societăţii, în creşterea calităţii activităţii didactice şi a prestigiului Școlii, precum şi a specialităţii/domeniului în care lucrează;
- respingerea conduitelor didactice inadecvate.
Art. 6. În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere:
(1) Ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor prin:
- supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în Școală cât şi în cadrul celor organizate de unitate în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni;
- interzicerea agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor;
- asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272 din 2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- excluderea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual;
- interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale.
(2) Responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a standardelor de performanţă prevăzute de documentele şcolare.
(3) Respectarea principiilor docimologice.
(4) Interzicerea oricăror activităţi care generează corupţie:
- fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;
- solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte;
- traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare;
- colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.);
- e) interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.
(5) Interzicerea implicării elevilor în activităţi de partizanat politic şi de prozelitism religios, organizate special în acest sens de către persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia elevilor, în cadrul Școlii sau în afara acestora.
(6) Excluderea din relaţiile cu elevii a oricărei forme de discriminare, asigurarea egalităţii de şanse şi promovarea principiilor educaţiei inclusive.
(7) Respectarea demnităţii şi recunoaşterea meritului personal al fiecărui elev.
Art. 7. În relaţia cu părinţii/reprezentanții legali, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
- acordarea de consultanţă părinţilor/reprezentanților legali în educarea propriilor copii şi susţinerea rolului parental;
- stabilirea unei relaţii de încredere mutuală, a unei comunicări deschise şi accesibile;
- disponibilitatea pentru rezolvarea problemelor educative enunţate de către părinţi/reprezentanți legali;
- informarea părinţilor/reprezentanților legali despre toate aspectele activităţii elevilor prin furnizarea explicaţiilor necesare înţelegerii şi aprecierii conţinutului serviciilor educative;
- informarea părinţilor/reprezentanților legali despre evoluţia activităţii şcolare, evitând tendinţele de prezentare parţială sau cu tentă subiectivă;
- respectarea confidenţialităţii datelor furnizate şi a dreptului la intimitate individuală şi familială;
- persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular personalul didactic, nu vor impune, în relaţia cu părinţii/reprezentanții legali, dobândirea/primirea de bunuri materiale sau sume de bani pentru serviciile educaţionale oferite;
- consilierea părinţilor/reprezentanților legali privind alternativele de formare şi dezvoltare optimă a copiilor lor, din perspectiva expertizei psihopedagogice şi a respectării interesului major al copilului;
- recomandarea de auxiliare curriculare sau materiale didactice, cu precădere a celor deschise și gratuite, fără a impune achiziționarea celor contra cost.
Art. 8. Personalul din Școală responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită colegială:
- relaţiile profesionale trebuie să se bazeze pe respect, onestitate, solidaritate, cooperare, corectitudine, toleranţă, evitarea denigrării, sprijin reciproc, confidenţialitate, competiţie loială, interzicerea fraudei intelectuale şi a plagiatului;
- orice membru al personalului didactic va evita lezarea libertăţii de opinie, vizând convingerile politice şi religioase;
- orice membru al personalului didactic va evita practicarea oricărei forme de discriminare în relaţiile cu ceilalţi colegi;
- între persoanele din Școală responsabile cu instruirea şi educaţia se interzice solicitarea de servicii personale de orice tip de la colegi care sunt sau urmează să fie în proces de evaluare, angajare sau promovare;
- în evaluarea competenţei profesionale se vor utiliza criterii care au în vedere performanţa şi rezultatele profesionale;
- încurajarea diseminării cunoştinţelor profesionale, în vederea atingerii unor standarde superioare de calitate în activitatea didactică;
- orice cadru didactic trebuie să evite, prin afirmaţii, aprecieri sau acţiuni, să afecteze imaginea profesională şi/sau socială a oricărui alt membru al corpului profesoral, cu excepţia situaţiilor prevăzute şi formalizate de actele normative în vigoare (evaluările anuale, comisia de disciplină etc.);
- întreaga activitate a persoanelor din Școală, responsabile cu instruirea şi educaţia, trebuie să permită accesul la informaţiile care interesează pe toţi membrii comunităţii şcolare, posibilii candidaţi, instituţiile cu care Școala colaborează şi publicul larg, asigurând astfel o informare corectă şi facilitarea egalităţii de şanse, precum şi asigurarea accesului echitabil la resursele şcolare şi ale sistemului de învăţământ;
- reacţia publică – prin drept la replică, discurs public, întrunire etc. – atunci când o anumită situaţie creată de către membrii comunităţii educaţionale sau de către oricine altcineva din afara acesteia afectează imaginea unităţii şcolare, sistemului de învăţământ preuniversitar românesc, oricărei persoane, membră a comunităţii educaţionale.
Art. 9. Personalul din Școală responsabil cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice care îndeplinesc funcţii de conducere, de îndrumare şi control sau care sunt membri în structuri de conducere, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită managerială:
- respectarea criteriilor unui management eficient al resurselor;
- promovarea standardelor profesionale şi morale specifice;
- aplicarea obiectivă a reglementărilor legale şi a normelor etice;
- evaluarea corectă conform prevederilor din fişa postului;
- selectarea personalului didactic şi personalului didactic auxiliar de calitate, conform legislaţiei în vigoare;
- interzicerea oricărei forme de constrângere ilegală şi/sau ilegitimă, din perspectiva funcţiei deţinute;
- respingerea oricărei forme de abuz în exercitarea autorităţii;
- interzicerea oricărei forme de hărţuire a personalului didactic, indiferent de statutul şi funcţia persoanei hărţuitoare;
- exercitarea atribuţiilor ierarhic-superioare, din perspectiva exclusivă a evaluării, controlului, îndrumării şi consilierii manageriale corecte şi obiective.
Art. 10. În exercitarea activităților specific (școlare și extrașcolare), personalului didactic îi este interzis:
- a) să folosească baza materială din spațiile de învățământ în vederea obținerii de beneficii materiale personale directe sau indirecte
- b) să folosească, să producă sau să distribuie materiale pornografice scrise, audio sau vizuale;
- c) să organizeze activități care pun în pericol siguranța și securitatea beneficiarilor direcți ai educației sau a altor persoane aflate în incinta Școlii;
- d) să consume alcool și substanțe interzise, cu excepția celor recomandate medical;
- e) să permit și să încurajeze consumul de alcool și de substanțe interzise de către elevi, cu excepția celor recomandate medical;
- f) să organizeze și să practice pariuri și jocuri de noroc.
Art. 11. În relaţia cu instituţiile şi reprezentanţii comunităţii locale, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, vor respecta şi aplica următoarele norme de conduită:
- colaborarea şi parteneriatul cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
- colaborarea şi parteneriatul cu organizaţiile non-guvernamentale ce au ca obiect de activitate educaţia vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
- responsabilitate şi transparenţă în furnizarea de informaţii către instituţiile de stat în protejarea drepturilor copilului, atunci când interesul/nevoia de protecţie a copilului impun acest lucru;
- parteneriatele cu agenţi economici vor avea în vedere asigurarea sprijinului reciproc, în scopul furnizării unor servicii educaţionale de calitate;
- în realizarea colaborării şi a parteneriatelor cu instituţiile/reprezentanţii comunităţii locale, organizaţiile non-guvernamentale şi agenţii economici nu se vor angaja activităţi care să conducă la prozelitism religios şi partizanat politic, acţiuni care pun în pericol integritatea fizică şi morală a elevilor sau care permit exploatarea prin muncă a acestora.
III. DISPOZIȚII FINALE
Art. 12. Prezentul Cod de Etică nu se substituie legilor şi regulamentelor în vigoare din domeniul educaţiei şi nici nu poate contraveni acestora.
Art. 13. Modificarea prevederilor prezentului Cod de Etică se poate face ca urmare a propunerilor a 2/3 din totalul membrilor Consiliului Profesoral al Școlii.
Modificările la Codul de Etică se realizează de către un grup de lucru special constituit în acest scop şi sunt aprobate cu 2/3 din voturile exprimate.
Modificările la Codul de Etică intră în vigoare începând cu anul şcolar următor aprobării lui.
Art. 14. Prezentul Cod de Etică a fost discutat și aprobat în ședința Consiliului Profesoral din 22.10.2020.
Elaborat, Aprobat,
Consilier de etică, Director,
Prof. înv. primar Ștefan Mădălina Profesor Nițu Elena